juli 12, 2018

Sociale vaardigheidstraining met honden (Topdog)

Sociale vaardigheidstraining Topdog training


Minder last van je boosheid, meer zelfvertrouwen.
Niet praten maar doen!!

 

Voor wie:
Voor kinderen, jongeren en jong volwassenen met problemen, welke gekenmerkt worden door een gebrek aan sociale weerbaarheid (internaliserend) of juist door een overmaat aan sociale botsingen(externaliserend).
Bij de 12+ variant ligt de nadruk op het begeleiden van een hond,
bij de 12- variant op het verantwoord en plezierig omgaan met een hond.

Wat doe je:
Tijdens de trainingsbijeenkomsten, krijg je steeds een korte uitleg over het trainingsonderdeel, wat we gaan oefenen.
Wij trainen daarna eerst zonder hond, waardoor je goed voorbereid bent en ook doe je met één van mijn honden wat we geoefend hebben.
Aan het eind van de training krijg je een verslag met foto’s

De training:
Wordt individueel gegeven op b.v. op school.
Voorafgaand aan de training worden doelen opgesteld, die worden na 5 sessies en aan het eind van de totale training geëvalueerd.
Als herinnering  krijg je tijdens de eindbijeenkomst een verslag met foto’s van de training.

Klik HIER voor een kort fragment van de Topdog documentaire.

 

Verslag van een afsluitende TOPDOG bijeenkomst   

Daar staat ze dan, de cliënte waarmee ik de TOPDOG sessies gehouden heb de afgelopen weken. Nog wat zenuwachtig wiebelend, wat vlekken in haar nek maar ze staat er!! Wat kan zij trots op zichzelf zijn en wat ben ik trots op haar dat ze dit durft.

Als ik terugdenk aan de kennismakingssessie toen ze ineengedoken zat aan de tafel, steun zoekend bij haar PB’er dan zie ik nu een heel andere jong volwassene staan. Ik gaf haar informatie over de TOPDOG training en het leek haar wel wat. Ze heeft bij haar moeder thuis waar ze niet meer woont ook een hond. Samen zijn we de TOPDOG sessies ingegaan hebben we doelen opgesteld en wat heeft ze hard gewerkt om ze te halen. Buddy heeft haar daarbij geholpen, want wat kan die hond werken voor een cliënt zeg, zo mooi om dat je eigen hond te zien doen.

Tijdens de TOPDOG training worden de oefeningen met Buddy zorgvuldig opgebouwd. De eerste sessies wordt er gewerkt aan de relatie tussen de hond en cliënt en die wordt stapje voor stapje uitgebouwd. Er wordt goed gekeken of de cliënt al toe is aan een volgende stap, voordat we verder gaan. Elke sessie heeft een vaste opbouw een stukje theorie over honden en hun gedrag. Droogoefeningen, waarbij ik de rol van Buddy speel en de cliënt op die manier vast voorbereid op wat Buddy gaat doen. (komisch om te zien trouwens Catharina die rondkruipt op kniebeschermers als Buddy 🙂 en dat is nou precies de bedoeling inderdaad even ontspannen tussendoor). Daarna de oefeningen met Buddy, die steeds meer uitgebreid worden en tot slot de afsluiting. 

In de afgelopen weken heeft de cliënte geleerd  om te negeren (wat anderen zeggen, wat anderen doen). Dit negeren hebben we geoefend met Buddy; die een kei is in ervoor zorgen dat ze “gezien” wordt. Door neusduwtjes te geven, te likken aan je handen, tegen je aan te duwen  enz. Dat gedrag van Buddy geeft de cliënte de mogelijkheid om met een hond te oefenen waar ze met mensen moeite mee heeft.

Om leiding te geven aan Buddy tijdens de volgoefeningen moest ze wel rechtop lopen, want als je je niet opstelt als een zelfverzekerde leidershond dan neemt Buddy een loopje met je.
Zo heeft ze geleerd rechtop te lopen, waardoor ze een zekere uitstraling heeft en jongens haar minder snel lastig vallen. Tijdens die oefening moest ze Buddy ook belonen met voer of met haar stem.

Zo heeft ze geleerd rechtop te lopen, waardoor ze een zekere uitstraling heeft en jongens haar minder snel lastig vallen. Tijdens die oefening moest ze Buddy ook belonen met voer of met haar stem.
Daarna volgden het opdrachten geven b.v. apport en moet ze ervoor zorgen door duidelijke opdrachten te geven dat Buddy blijft terwijl zij de dummy weglegt.
Door het geven van opdrachten aan Buddy leert de cliënte duidelijk te communiceren, is ze niet duidelijk genoeg dan negeert Buddy haar. Zo leert ze duidelijk aan te geven wat ze wil en niet wil in de communicatie met mensen.
Ook heeft de cliënte moeite met het aangeven van grenzen. Om dat te oefenen heeft ze na verloop van tijd met Buddy gespeeld en op commando GENOEG moest Buddy stoppen met spelen.

Tijdens het uitvoeren van al deze oefeningen zorg ik voor een positieve sfeer en vertaal ik gedrag dat Buddy laat zien in positieve termen naar de cliënt, waardoor die veel zelfvertrouwen krijgt.
Als de tijd er rijp voor is (dat is bij elke cliënt anders), maak ik tijdens de sessie de transfer naar de omgang met mensen.
En dan tot nu de presentatie van de cliënte, die als één van haar doelen had bij haar nieuwe opleiding niet achterin in de klas te gaan zitten maar in het midden……………….. dan begrijp je waarom ik zo trots op haar ben!
Ze geeft een presentatie voor haar moeder, haar vriendje, haar PB’er en iemand van de woongroep. Inmiddels zijn de rode vlekken verdwenen en staat ze daar rechtop theorie te geven, de oefeningen uit te leggen en neemt ze de leiding.
Buddy apporteert aan het eind het certificaat wat ze dik verdient heeft. Iedereen die aanwezig is vertelt hoe ze gegroeid is in haar totale functioneren, dat ze veranderd is en meer initiatief neemt.
Wouw wat ben jij gegroeid zeg en wat ben ik blij dat ik aan dat proces heb mogen bijdragen met een belangrijke rol voor Buddy natuurlijk!!!

Lilian schrijft:
Eerst dacht ik bij mezelf toen aan mij gevraagd werd of ik deze training wou doen, hoe kun je nou dingen met een hond leren, dat is toch raar?? Toch ben ik de uitdaging aangegaan. En vond het super leuk om te doen. Ik heb bij deze training zeker wel een aantal dingen geleerd. Bijv. Mijn houding was altijd heel slecht, nu merk ik toch wel sneller dat ik wat zelfverzekerder ben en meer recht opsta. Ook kan ik beter zeggen wat ik wil! Van anderen hoor ik het ook dat ik sinds ik die training heb gevolgd wel in de dingen ben verandert wie ik wou bereiken. Ik ben blij dat ik deze ervaring heb mogen doen en raad het zeker ook andere mensen aan. Bedankt Buddy en Catharina!!

PB´er schrijft:
Als persoonlijk begeleider van Lilian zie ik voornamelijk groot verschil in haar houding: ze staat rechtop, schouders en benen ontspannen.
Ze maakt en houdt makkelijker oogcontact.
Daarnaast bemerk ik het ook in haar attitude: Lilian neemt meer zelf het initiatief in zaken die haar bezighouden en is vasthoudender om het voor elkaar te krijgen.
Ze oogt meer zelfvertrouwen te hebben en een positiever zelfbeeld. Daarnaast krijg ik als haar pber ook feedback van haar, wat ik een goede ontwikkeling vind.

 

Met dank aan Lilian die toestemming heeft gegeven voor deze publicatie.